06 20 37 84 36

absports@live.nl

Neem nu contact met ons op!

Via dit formulier kunt u contact met ons opnemen. We nemen zsm. contact met u op! 

Terug naar Algemeen nieuws

Deel 1 Groeihormoon verhogen – afvallen terwijl je slaapt!

Gepubliceerd op:

AB Sports is gespecialiseerd in het plaatselijk vet verbranden doormiddel van voeding, supplementen gebruik en training. 

Af en toe zal AB Sports een blog plaatsen over deze hormonen en wat al deze hormonen te maken hebben met u lichaam en vetopslag en vetverbranding.

Wat is groeihormoon en wat doet dit in het lichaam?

Groeihormoon, ook vaak Human Growth Hormone (HGH) genoemd, wordt door de hypofyse aangemaakt, met name tijdens de slaap. De belangrijkste functie van groeihormoon is dat het helpt bij de reparatie en de groei van cellen en weefsels, maar het stimuleert het lichaam ook om energie uit vetreserves te verbranden. Dit laatste is erg belangrijk als je wil afvallen, want normaalgesproken haalt het lichaam altijd in eerste instantie energie uit glycogeenvoorraden (suiker) die zich in de spieren en lever bevinden, dus je vetreserves blijven dan onaangetast. Omdat groeihormoon de vetverbranding stimuleert, zelfs als je niet actief bezig bent, kan het dus een belangrijke rol spelen als je lichaamsvet wil verliezen, want met voldoende groeihormoon is je lichaam 24 uur per dag bezig met vet verbranden, dus ook als je zit of slaapt!

Als je meer groeihormoon in je lichaam hebt zul je bovendien meer en steviger spierweefsel krijgen (zonder dat dit overigens meteen leidt tot enorme spierballen of een bodybuilders-lichaam). Dit komt omdat groeihormoon ook spiercellen herstelt en ontwikkelt, net zoals overigens botten, nagels, haren en collageen. Mensen met een grotere spiermassa hebben een hogere verbranding, dus ook om die reden zal groeihormoon helpen als je gewicht wil verliezen.

Wat zijn de oorzaken van een tekort aan groeihormoon?

Er zijn een aantal factoren die ertoe kunnen leiden dat het gehalte groeihormoon in je lichaam afneemt, zoals bijvoorbeeld:

- Slaap tekort
- Stress
- Roken en alcohol
- Te weinig eiwitten in het eten
- Teveel suikers en koolhydraten (vooral vlak voor het slapen gaan)
- Teveel en te lang cardiotraining doen en te weinig of geen krachttraining

Wat zijn de gevolgen van een groeihormoon tekort?

Naar schatting 1 op de 10.000 volwassenen in Nederland heeft tegenwoordig last van een ernstig groeihormoontekort, waardoor vitale functies in het lichaam niet meer kunnen worden uitgevoerd. Bij een veel groter aantal mensen zou het gehalte aan groeihormoon in het lichaam naar mijn mening veel groter kunnen zijn, maar is door onze levensstijl (gebrek aan beweging) en voeding lager dan zou mogen zijn om een slank lichaam te krijgen. Vroeger dacht men dat groeihormoon alleen belangrijk was voor opgroeiende kinderen, maar nu weet men ook dat volwassenen niet zonder dit hormoon kunnen, omdat diverse organen en weefsels dan niet goed kunnen functioneren. Een van de belangrijkste gevolgen van een groeihormoontekort is dat je spiermassa afneemt en te weinig vet verbrandt en dus het risico loopt overgewicht te krijgen. Daarnaast kan een groeihormoontekort op de langere duur leiden tot een verhoogde kans op botbreuken als gevolg van vroegtijdige botontkalking. Ook kan een tekort leiden tot een verstoorde water- en zoutbalans in het lichaam en een verhoogd vetgehalte in het bloed, wat het risico op hart- en vaatziektes kan verhogen. Bovendien hebben mensen met een groeihormoontekort vaak weinig energie, concentratiestoornissen en problemen met het geheugen. Groeihormoon is dus belangrijk om gezond te blijven! Zelfs als je niet meteen een tekort aan groeihormoon hebt is het verstandig om de aanmaak van groeihormoon te blijven stimuleren, omdat je daarmee je vetverbranding aanzienlijk verhoogt.

Hoe weet ik of mijn lichaam te weinig groeihormoon aanmaakt?

Mensen die te weinig groeihormoon produceren hebben vaak last van onder andere:

- buikvetdunne,
- slappe, droge, rimpelige huid
- weinig spiermassa
- botontkalking/osteoporose
- pijnlijke gewrichten
- dunne lippen en dun haar (ook weinig wenkbrauwhaar)

Wat kun je doen om de aanmaak van groeihormoon te stimuleren?

De aanmaak van groeihormoon kun je op verschillende manieren stimuleren.

1. Zorg dat je voldoende nachtrust krijgt

2. Stem je voedingspatroon af op een optimale groeihormoon productie

3. Doe een vorm van training die de aanmaak van groeihormoon maximaliseert

Binnenkort deel 2 over oestrogeen. Hier in zullen wat tips verteld worden hoe u uw groeihormoon kunt verhogen.

De toename van astma, hooikoorts en allergieën bij kinderen

De toename van astma, hooikoorts en allergieën bij kinderen
Eén op vijf jonge kinderen lijden aan een of andere vorm van allergie.